Patiëntentevredenheidin AZ Klina

Tevredenheidsmeting

In samenwerking met het Vlaams Patiëntenplatform Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) voeren we 2 maal per jaar een tevredenheidsmeting uit. 
De vragenlijst waarmee we peilen naar de ervaringen van onze patiënten is opgesteld door het Vlaams Patiëntenplatform en focust zich op de aspecten die patiënten belangrijk vinden: 

  • Voorbereiding op de opname
  • Informatieverstrekking over ziekte of aandoening
  • informatieverstrekking over onderzoeken, behandeling of verzorging
  • manier van omgaan met patiënten en samenwerking tussen zorgverleners
  • privacy
  • veilige zorg
  • pijn
  • ontslag uit het ziekenhuis

Naast deze specifieke ervaringen toetsten we ook naar de totale waardering (score 0 – 10) en de mate van aanbeveling van ons ziekenhuis.
De resultaten van deze bevraging (2023) worden voor iedereen ter beschikking gesteld via de website Zorgkwaliteit.be

Intern licht de stafmedewerker Kwaliteit deze resultaten ook toe aan de verschillende bestuursorganen en de afdelingen met de resultaten van hun eigen afdeling. Dit gebeurt telkens na elke bevraging.

Waarom meten we patiënt tevredenheid?

Uw feedback als patiënt geeft ons een zicht op hoe u de zorg en dienstverlening ervaren heeft. Het geeft ons input om de kwaliteit van onze zorgverlening te blijven verbeteren.

Wat kunt u zelf doen als patiënt?

U kunt de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door uw mening te geven via de vragenlijst ‘Vlaamse Patiënten Peiling’ (of een andere tevredenheidsvragenlijst).
Als u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis al suggesties hebt, aarzel niet om deze te bespreken met de uw zorgverleners.